Adolf Buyllaan

Compromis over Buyl- en Generaal Jacqueslaan

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
29/01/2014

Er is een compromis tussen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de gemeente Elsene over de heraanleg van de Adolphe Buyllaan. Op de heraanleg van de drukke Generaal Jacqueslaan is het nog wachten tot een door Elsene onderhandelde testfase voorbij is. “De impact op het verkeer was onvoldoende bestudeerd,” zegt schepen van Mobiliteit Caroline Désir (PS).

In de zomer van vorig jaar leverde de gemeente Elsene een negatief advies af voor de heraanleg van beide verkeersaders. Volgens de gemeente hield die heraanleg te weinig rekening met de wensen van de buurtbewoners en met de doorstroming wanneer een rijstrook op de Generaal Jacqueslaan zou afgeschaft worden. In principe hoeft het Brussels gewest geen rekening te houden met de gemeente bij de heraanleg van de Generaal Jaqcueslaan, maar in Brussel zou het moeilijk liggen om zulks te doen. De Buyllaan is dan weer een gemeenteweg die op kosten van de MIVB wordt gerenoveerd. Het protest daar is vooral zeer sterk ingegeven door de vrees van handelaars om klanten te verliezen wanneer die moeilijker kunnen parkeren en maar in één richting mogen rijden.

Maar er is nu dus een compromis. De Buyllaan wordt alleen een eenrichtingsstraat vanaf de Banningstraat tot aan de Generaal Jacqueslaan en de tram krijgt nagenoeg over de hele lengte een eigen bedding zodat er geen conflict meer is tussen auto- en tramverkeer. Ook komen er enkele nieuwe haltes. De heraanleg van de Generaal Jacqueslaan wordt dan weer even in de koelkast gestoken. Heel even. “Er start binnenkort een testfase die drie maanden zal duren,” legt schepen Caroline Désir uit. “De impact op de doorstroming was onvoldoende bestudeerd dus hebben we bekomen dat de plannen van Mobiel Brussel (de gewestelijke mobiliteitsadministratie, red.) aan de realiteit getoetst zouden worden. Er wordt gedurende drie maanden een rijstrook afgeschaft en we zullen zien wat dat met de buurt doet.” Wanneer de testfase start, is nog niet geweten.

Gemeentelijke eigenheid
Caroline Desir - nog maar sinds de zomer Mobiliteitsschepen - denkt dat het compromis met gewestelijk Vervoersminister Grouwels (CD&V) een goed compromis is. Over wat er gebeurt als de testfase verkeerd uitdraait, als de afschaffing van een rijstrook voor vele opstoppingen zou zorgen, wil ze nog niets kwijt.

De Elsense Ecolo-oppositie vindt die aanpak totaal verkeerd, maar heeft tijdens de vorige gemeenteraad niet geïnterpelleerd over het compromis. Wel schaart Ecolo zich achter de kritiek die MIVB-voorzitter Alain Beeckmans (Ecolo) vorige week uitte: dat Elsene een mobiliteitspolitiek uit de jaren 1950 voert.

Feit is dat Elsene veel uit de brand heeft kunnen slepen tegenover een machtige instantie als het Brussels gewest. Zoals steeds beroept de gemeente zich op haar gemeentelijke eigenheid zonder al te veel gewestelijk weerwerk. Zolang Elsene bestaat, zal dat waarschijnlijk ook zo blijven.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni