Uber is welkom voor Open VLD en Groen

© brusselnieuws.be
16/04/2014

Het Brusselse taxireglement moet worden aangepast zodat Uber legaal kan opereren. Dat zegt Brussels schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD). Ook Groen vindt dat de overheid de alternatieve taxidienst niet mag tegenwerken.

Na de zware aanvaring tussen Brussels vervoersminister Brigitte Grouwels (CD&V) en Europees commissaris Neelie Kroes, drijft de taxioorlog rond Uber nu ook de Brusselse meerderheid uiteen. Ook meerderheidspartijen Open VLD en Groen vinden het immers niet kunnen dat Grouwels de traditionele taxisector beschermt.

"Wij willen werk maken van een taxireglement dat "Uber-proof" is en dus ruimte laat voor nieuwe initiatieven", zegt parlementslid Els Ampe. "Brussel mag het 4G-debacle niet herhalen. We moeten niet bang zijn van de toekomst. Regels die verbetering in de weg staan moeten verdwijnen."

Volgens Ampe stuurt Grouwels Brussel met haar verbod terug naar de tijd van de gilden en hanzen. "Een tijd waarin beroepsgroepen de markt sloten voor nieuwe spelers. Dat is uiteindelijk echter schadelijk voor de consument. Als de markt zich sluit voor nieuwe initiatieven, betalen consumenten te veel voor een te lage kwaliteit. Het hele Uber-verhaal onderstreept het belang van deze oude wijsheid."

Autodelen
Ook voor Groen is Uber welkom in Brussel. "De enige houdbare manier om de auto te kunnen blijven gebruiken in de stad, is autodelen", zegt Arnaud Verstraete, mobiliteitsmedewerker op het kabinet van staatssecretaris Bruno De Lille (Groen) en kandidaat voor het Brussels parlement. "De bevoegde overheid moet dit soort initiatieven faciliteren, niet tegenwerken. Indien er bekommernissen zijn, moet je in dialoog op zoek naar oplossingen, niet naar de rechtbank om het systeem te bannen."

Om te vermijden dat mensen professioneel met Uber gaan rijden zonder belastingen te betalen stelt Verstraete voor dat Uber verplicht wordt om alle maandelijkse inkomsten boven een bepaalde drempel aan te geven. Verder hoopt hij dat de komst van Uber de traditionele taxisector naar een hoger niveau kan tillen.

"Taxi's moeten aan kwaliteitsnormen voldoen inzake klantvriendelijkheid, professionele dienstverlening, veiligheid en voorbeeldig rijgedrag. Daartegenover mag een prijs staan. Maar voldoet de taxisector in Brussel wel vlotjes aan al deze kwaliteitsnormen? En staat daar een redelijke prijs tegenover? Ik denk dat het beter kan, veel beter. Als de taxi’s deze kwaliteitsnormen werkelijk aanbiedt, zal Uber hen nooit kunnen bedreigen. Uber kan een positieve uitdaging bieden en de taxisector aanporren om een echte meerwaarde te bieden."

Normal 0 21 false false false NL-BE X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

Normal 0 21 false false false NL-BE X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni