geoffrey oryema
© Regine Martz

Oryema: 'Mijn volgende plaat is made in Belgium'

Georges Tonla Briquet
© Brussel Deze Week
02/04/2014

Begin jaren 1990 scoorde hij een wereldhit met ‘Ye YeYe’, hij werkte met Peter Gabriël en Brian Eno en trad op voor uitgelaten festivalmassa’s over heel de wereld tijdens een aantal Womad-tournees, maar vorige woensdagavond stond Geoffrey Oryema solo voor een exclusief miniconcert in jazzclub de Sounds. “Ik kom graag terug naar Brussel, hier begrepen ze meteen wat ik wilde uitdrukken met mijn muziek.”

Al zorgt zijn Ye Ye Ye nog steeds elke keer voor volle dansvloeren, toch was Oryema van meet af aan vooral ook een uiterst geëngageerd artiest. Dat hij indertijd zijn geboorteland Uganda moest uitvluchten heeft daar natuurlijk alles mee te maken. Op zijn meest recente plaat (From The Heart, 2010) brak hij een lans voor de problematiek van de kindsoldaten in zijn thuisland.

Toeval of niet, zijn blitzbezoek aan Brussel viel net op de dag dat de hoofdstad in rep en roer verkeerde voor de doortocht van Obama, de eerste Afro-Amerikaanse president van Amerika. “Ik was fier op hem en voor een gans volk toen hij verkozen werd en dacht meteen aan de fameuze speech van Martin Luther King, I have a dream.”

Oryema was eigenlijk om zeer specifieke redenen in Brussel. “Mijn volgende plaat wordt een made in Belgium met producers en een label van bij jullie. De machine is in gang gezet. Normaal gezien hebben de opnamen plaats in het najaar. Voor mij is het een aangenaam weerzien met heel wat mensen die ik hier leerde kennen. Meer dan elders geloofden jullie in mijn muziek.”

Er was nog een andere reden voor Oryema’s aanwezigheid. Begin 2016 vindt in Bozar een nieuwe versie plaats van het Oratorium Ishango. Ishango is het vermaarde beentje dat in de helft van vorige eeuw gevonden werd in Congo door de Belgische geoloog-archeoloog Jean de Heinzelin. Dit meer dan twintigduizend jaar oude botje vol inkervingen wordt bewaard in het Brusselse Museum voor Natuurwetenschappen en wordt aanzien als de eerste ‘rekenmachine’. Initiatiefnemer Pascal Noël nodigt voor het oratorium niemand minder dan Barbara Hendrickx uit samen met onder andere Geoffrey Oryema. Deze laatste was ooit nog aan de slag als informaticus. “Ik werkte inderdaad een tijdje in die branche. Toen ik vanmorgen het botje in het museum zag, gaf dat wel een kick. Het deed mij denken aan het telsysteem met vingerkootjes dat nog steeds gebruikt wordt bij een aantal volkeren. Meteen rijpte het idee om een lied te schrijven over dit onderwerp met een tekst in het Swahili, de taal die ik ook ken en die men spreekt in het gebied Ishango.”

Voor het exclusieve optreden in de Sounds nam Oryema niet plaats op het podium maar installeerde hij zich midden in de club omringd door de genodigden. Hij bracht wat men noemt een hartverwarmende prestatie met aan zijn zijde saxofonist Fabrice Alleman, die bij de eerste versie van Ishango al een belangrijke rol speelde en er nu ook terug zal bij zijn. Er werd net niet op de tafels gedanst wat belooft voor de volgende twee Brusselse hoofdstukken in het internationale traject van Oryema, de nieuwe cd en het Oratorium Ishango januari 2016.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni