Boeiende editie van kunstbeurs Art Brussels

Eric Vancoppenolle
© brusselnieuws.be
24/04/2014

Art Brussels, de beurs voor hedendaagse kunst in de Heizelpaleizen 1 en 3, opent vrijdag de deuren. Het is een interessante editie, waarbij zowel gevestigde waarden als minder bekende kunstenaars het oog van de bezoeker strelen. brusselnieuws.be ging voor u een kijkje nemen. U kan er tot en met zondag terecht.

Kunst lijkt alomtegenwoordig én geglobaliseerd. Daarop zinspeelt ook de Belgische kunstenaar met zijn schilderij The Great White Journey, the first open air biennial on the seventh continent at minus 30°C (zie hoofdfoto). Worden er binnenkort ook grote kunstmanifestaties georganiseerd op Antarctica, met alle gevolgen voor het milieu? En schieten kunstbiënnales niet overal als - soms giftige - paddenstoelen uit de grond? Met deze vragen, weliswaar nooit gespeend van humor, confronteert de conceptualistische kunstenaar Wesley Meuris ons bij het begin van het begin van ons bezoek aan de kunstbeurs.

Wat verder staart Mao Zedong ons aan op een prachtig schilderij van Anselm Kiefer, een van de belangrijkste levende kunstenaars ter wereld. Bovenaan het schilderij, bedekt met uitgedroogde zonnebloemen, luidt de boodschap 'Lasst tausend Blumen blühen' ('laat duizend bloemen bloeien'), de boodschap waarmee de communistische leider de culturele revolutie/uitzuivering verkocht aan zijn volk. Op de kunstbeurs gaat het ook over kopen en verkopen... .

Van Mao naar de strop: de stap lijkt niet zo groot. Een werk uit gekristalliseerd zout uit de Dode Zee van de Israëlische kunstenares Sigalit Landau. Ze verbeeldt de knoop in de relaties tussen Joden en Palestijnen.

Maar laten we niet verzinken in somberheid: de kunstbeurs is springlevend, evenals de Guatemalteekse kunstenares Regina José Galindo. Hoewel, met het werk 'Soy Viva' klaagt ze het geweld in de maatschappij aan, en zeker in haar heimat Guatemala.

Maar het moet niet allemaal zwaar op de maag. Het oog wil ook wat. En daar deed de Amerikaanse popart kunstenaar Tom Wesselman altijd wel zijn best voor.
Kunst is ook een spiegel van jezelf. En bij de Italiaanse Arte Poverakunstenaar Michelangelo Pistoletto is die spiegel confronterend: vol barsten en sporen van geweld. Kunst is niet vrijblijvend, lijkt hij ons voor te spiegelen. Onberoerd.
Ten slotte komt het met kunst toch altijd op het volgende neer: The beauty lies in the eye of the beholder. Is een plek van historisch belang om die of die persoon er gewoond heeft. Wie bepaalt wat belangrijk is Is een kunstbeurs belangrijk? Dat bepaal je allemaal zelf, is de boodschap van de Servische kunstenaar Braco Dimitrijevic.
Wie zelden een blad voor de mond neemt is Katerina Gregos, curatrice van Art Brussels. Zij staat hier naast het kunstwerk 'Tell It Like It Is' van Sam Durant. En dat doen we ook: het is een geslaagde editie van de kunstbeurs.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Laken, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni