Herbekijk BRUZZ 24 over sluiting Leonard: 'Communicatie blijft pijnpunt'

GR, JP , KVDP
© BRUZZ
18/04/2024

De 'monsterlijke files' die sommigen vreesden na de sluiting van de afslag naar Waterloo op het Leonardkruispunt blijven voorlopig uit. De eerste avondspits verloopt rustig in Oudergem en de omliggende gemeenten, zo stellen verslaggevers van BRUZZ 24 ter plaatse vast. "De intergewestelijke communicatie over dit soort dossiers blijft wel een pijnpunt."

Elke dag rijden er zo'n 100.000 automobilisten voorbij het Leonardkruispunt. Daar worden al een jaar lang renovatiewerken uitgevoerd. Vanaf donderdag start een nieuwe fase van de werken. Vandaag was de eerste dag dat de afrit richting Waterloo definitief gesloten is. Dat zal nog tot eind oktober zo blijven.

Lees verder onder het live-verslag uit het journaal BRUZZ 24 vanuit Oudergem, waar de verkeerschaos voorlopig uitblijft.

Tijdens de eerste avondspits van de sluiting, valt de verwachte verkeerschaos mee. Dat constateert BRUZZ-journalist Kevin Van den Panhuyzen bij het Herrmann-Debroux-viaduct in Oudergem. Het verkeer rijdt daar vlot door en op de Waterloosesteenweg en de alternatieve reisroutes blijft het voorlopig ook rustig.

Die alternatieve routes leiden automobilisten vanuit Brussel via de Tervurenlaan naar de rand van de stad om daar in te voegen op de Ring ter hoogte van het Vierarmenkruispunt. Een tweede route stuurt automobilisten via de Franklin Rooseveltlaan, de Vorstlaan en de Delleurlaan naar de Terhulpseteenweg om in te voegen op de Ring ter hoogte van Groenendaal, in de richting van Waterloo.

Lees verder onder de reportage over de communicatie rond de werf tussen Vlaanderen en Brussel.

Vanaf de tweede helft van juni tot eind oktober sluit aan Leonard de route ook in de andere richting. Verkeer dat via Waterloo naar Herrmann-Debroux en Oudergem wil, zal dan een omleiding via de E411 naar Namen moeten nemen om in Maleizen om te keren en via de E411 Brussel binnen te rijden.

Vanuit Oudergem klinkt de vraag aan Vlaanderen om nauwgezet de omleidingen uit te stippelen en zo sluipverkeer in de wijken zoveel mogelijk te vermijden. Ook vraagt de gemeente om een samenwerking aan te gaan met navigatie-apps zoals Waze om automobilisten via de hoofdwegen te leiden.

'Brussels Gewest was op de hoogte sinds februari'

Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD) laat weten dat ze niet op dat verzoek zal ingaan. Volgens haar is het Brussels Gewest op de hoogte gebracht van deze fase van de werken sinds februari. Minister Peeters vindt het dan ook “absurd” dat het Brussels gewest zich achter de eis van Oudergem schaart, aangezien het Gewest zelf verantwoordelijk is voor het uittekenen van omleidingen op het eigen grondgebied.

Dat klopt niet helemaal, nuanceert Elke Van den Brandt (Groen). Het Gewest werd pas recent op de hoogte gesteld van de bijkomende werken. Er is namelijk meer werk aan de Leonardtunnel dan eerder gedacht. Daardoor moet de afrit volledig sluiten, wat eerder niet was voorzien.

'Intergewestelijke communicatie blijft pijnpunt'

De gemeentes Oudergem, Sint-Pieters-Woluwe en Watermaal-Bosvoorde zijn niet te spreken over de beslissing om deze toegangsweg naar Brussel af te sluiten op zo’n korte termijn. Oudergem vraagt de rechter om de Vlaamse vergunning op te schorten om zo betere alternatieve routes voor te stellen. Ook de gemeenteraad van Watermaal-Bosvoorde ging deze week akkoord over de mogelijkheid om juridische stappen te ondernemen.

Nu de grote verkeerschaos uitblijft, dringt de vraag zich op of de hevige discussies tussen Vlaanderen en Brussel dan overdreven waren? "Het doet denken aan gelijkaardige situaties, zoals in 2019, toen Brussel besloot de E40 te versmallen aan de tunnelmonden. Vlaanderen leek toen uit de lucht te vallen en reageerde heel boos op Brussel. Nu is het de omgekeerde situatie," zegt BRUZZ-journalist Kevin Van Den Panhuyzen in BRUZZ 24. "Het toont aan dat de intergewestelijke communicatie in sommige dossiers nog een pijnpunt lijkt."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni